Publikacja Dobra kultury w Sieci ukazuje możliwości wypracowywania wspólnych bibliotekom, archiwom i muzeom założeń metodologicznych, standardów metadanych oraz narzędzi słownikowych, służących dokumentacji dziedzictwa kulturowego i udostępnianiu informacji o nim. Przedstawione zostały nowe rozwiązania metodologiczne, do których można zaliczyć rozbudowę istniejących standardów, powstawanie nowych, a także opracowywanie i wdrożenie technologii, oferujących lepszą jakość zwłaszcza w zakresie udostępniania informacji. Osobną grupę tekstów stanowią artykuły prezentujące projekty oraz kolekcje udostępnione online. Ilustracje i tabele uzupełniające treść artykułów zostały zamieszczone na dołączonej do książki płycie CD, zawierającej prezentacje w technologii flash.
UWAGI:
Indeks. Tekst częśc. ang. Streszcz. ang., pol. przy pracach. Spis treści także ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka zawiera 23 artykuły, które w świetle nowych lub mało znanych źródeł, w kontekście zgromadzonej w ostatnich dziesięcioleciach wiedzy o osiemnastowiecznej kulturze, z perspektywy metodologicznych doświadczeń różnych dyscyplin humanistyki, przedstawiają funkcje kulturotwórczych środowisk dworskich w różnych regionach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII wieku.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zagadnienia prawne i ekonomiczne międzynarodowego i krajowego ruchu osobowego, w tym różnych kategorii odwiedzających, w Polsce, w Europie i na innych kontynentach były od połowy lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku przedmiotem zainteresowań naukowych Autora.Z chwilą utworzenia w 1957 r. Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (od 1992 r. Wspólnoty Europejskiej) swoboda ruchu osób została podniesiona do rangi fundamentalnej zasady (jednej z czterech o identycznym znaczeniu) nowej struktury europejskiej.Rzeczoną analizę oparto na zasadach ogólnych redagowania tekstów wspólnotowego dorobku prawnego (acquis communautaire), co pozwoliło Autorowi na formułowanie ocen niezależnych od opinii funkcjonariuszy resortów ds. kultury i gospodarki.Opracowanie obejmuje wstęp, trzy rozdziały, wnioski oraz swa załączniki. Rozdział 1 poświęcony jest charakterowi prawno-międzynarodowemu Wspólnoty Europejskiej i Unii Europejskiej, który został omówiony porównawczo w odniesieniu do innych kategorii międzynarodowych organizacji gospodarczo-politycznych. Istotne miejsce w tym rozdziale zajmują rozważania nad rodzajami i jakością redagowania aktów prawnych stanowionych zarówno we Wspólnocie Europejskiej, jak i Unii Europejskiej. Wiele miejsca poświęcono zasadom działania Wspólnoty i Unii ważnym dla sektora kultury i dziedziny turystyki, tj. zasadzie współpracy wzmożonej, zasadzie pomocniczości, zasadzie proporcjonalności oraz zasadzie jawności.Rozdział 2 poświęcono koncepcji działania zarówno Wspólnoty, jak i Unii na rzecz kultury i kulturoznawstwa. Rozdział ten obejmuje zagadnienia miejsca sektora kultury w budżecie UE oraz problematykę programów kulturowych Wspólnoty. Rozdział kończy analiza wskaźników sektora kultury w państwach-członkach UE.W rozdziale 3 przedstawiono analizę pojęć z dziedziny turystyki, opracowanych przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe, aby następnie omówić rozwijanie ram prawnych dla działań i Wspólnoty, i Unii związanych bezpośrednio lub pośrednio ze zjawiskiem turystyki trwale odnawialnej. Rozdział kończy analiza głównych wskaźników kulturowej turystyki wewnątrzeuropejskiej.
UWAGI:
Bibliogr. s. 194-199.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępne są 2 egzemplarze. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Co w skali szerszej, europejskiej czy światowej, pozostawiło po sobie średniowiecze? Przy próbie jego oceny wyjść można z konstatacji podstawowej: korzenie współczesności tkwią w średniowieczu. Nie w antyku, nie w dobie nowożytnej, która coraz szybciej zmieniała kształt świata, ale właśnie w średniowieczu: wtedy narodziły się zalążki układów politycznych, gospodarczych i kulturalnych, które towarzyszą nam do dziś
[...] Autor obejmuje swymi analizami przestrzeń kulturową od schyłku średniowiecza, poprzez wczesny renesans, następnie barok. Do bogatego, zajmująco przedstawionego materiału źródłowego dodaje własne niebenalne przemyślenia. Osnową rozważań jest tu figura szatana w jego najrozmaitszych, historycznie uwarunkowanych postaciach i odmianach, związane z nim wierzenia, symbole i obrzędy kształtujące pojmowanie zła (od klasycznej teodycei i jej późniejszych wariantów po dzisiejsze wyobrażwnia dotyczące natury zła), a także związane z diabłem zachowania kulturowe od XII wieku (jesień średniowiecza) po schyłek XX stulecia. Z tego studium badanych na nowo poprzez pryzmat obrazu diabła przejawów kultury Zachodu (literatura, kino, komiks, malarstwo), wyłania się wizja diabła jako skomplikowanego zjawiska kultury, jako symbolu i inicjatora protestanckiej reformacji, organizatora nowego ładu moralnego, aż po dziś uruchamiającego i ożywiającego w nowoczesnych społecznościach Zachodu idee demologiczne.
UWAGI:
Tyt. oryg: Une histoire du diable : XII-XX siecle. Bibliogr. s. 349-368, 379-381. Indeks. Filmogr. s. 369-378.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni