Malarstwo Juliusza Kossaka (1824-1899) zajmuje w umysłach i sercach Polaków miejsce analogiczne do utworów literackich Henryka Sienkiewicza. Stanowi barwną opowieść o historii narodu, o czasach jego świetności, o jego obyczajach i kulturze, a także o pięknie polskiej ziemi. Historyczno-rodzajowe obrazy artysty, wskrzeszające zwycięskie przewagi polskiego rycerstwa, sławiące bohaterstwo powstańców listopadowych i styczniowych, roztaczające wizje dostatniej i szczęśliwej Rzeczypospolitej - po dziś dzień oddziałują na wyobraźnię i kształtują naszą wizję przeszłości ojczyzny. W latach niewoli twórczość Kossaka krzepiła serca rodaków, utrwalała narodową świadomość, budziła niepodległościowe aspiracje, słowem - była immanencją patriotyzmu. Artysta posługiwał się głównie akwarelą, w której osiągnął niezrównane mistrzostwo. Technika ta, w odróżnieniu od wielkoformatowego, koturnowego malarstwa olejnego, czyniła jego twórczość bardziej dostępną i swojską. Juliusz Kossak należał, podobnie jak Jan Matejko, do inicjatorów utworzenia Muzeum Narodowego w Krakowie. Przez wiele lat był członkiem Komitetu Wykonawczego, stanowiącego rodzaj zarządu nowo powstałej instytucji. Dla Muzeum wykonał jeden z najpiękniejszych swych obrazów - Stadninę na Podolu (1886), która zapoczątkowała muzealną kolekcję prac artysty. W następnych dziesięcioleciach tworzyły ją zakupy i dary, m.in. Stanisława Witkiewicza, autora pierwszej obszernej biografii Kossaka (Juliusz Kossak, Warszawa 1900). Obecnie zbiór liczy ponad 100 rysunków i akwarel, 5 obrazów olejnych i blisko 170 drzeworytów ilustracyjnych wykonanych według dzieł artysty. Album stwarza wyjątkową okazję do poznania prac Juliusza Kossaka należących do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, gdyż, z uwagi na materiał podłoża i technikę wykonania, eksponowane są one jedynie na wystawach czasowych.
"Katedry, czyli kościoły - stolice diecezjalne, centralne ośrodki kultu. Ale także genialne dzieła sztuki, obiekty o przebogatej historii. W całym świecie chrześcijańskim dokumentują dzieje narodów. Skupiają się wokół nich społeczności, chcąc wspólnie wyrazić swe wielkie radości, wielkie smutki."
Niech ten album będzie zachętą dla czytelników do odwiedzenia zarówno Madonn przedstawionych przeze mnie, jak i tych, które nie znalazły miejsca w tej księdze z powodu ograniczonej objętości, a na pewno są nie mniej wspaniałe. Znajdując sie przed wizerunkami, nie oceniałem ich jedynie pod kątem wartości artystycznej, ponieważ świątynie to nie muzea (choć wielokrotnie odnosiłem takie wrażenie), ale miejsce szczególne, mające duchowy i religijny charakter. Mam nadzieję, że niniejszy album stanie się naszą wspólną radością (Konrad Kazimierz Czapliński) (wstęp)
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Ludobójstwo UPA na ludności polskiej : dokumentacja fotograficzna = Genocide of UIA on the Polish people : photographic documentation Tyt. równol.: "Genocide of UIA on the Polish people ".
" Po raz pierwszy ukazuje się niezwykły album-zawierający wstrząsające fotografie dokumentujące ludobójstwo UPA na ludności polskiej na południowo-wschodnich kresach II Rzeczypospolitej w latach II wojny światowej. Album ukazuje ogrom zbrodni jakiego dopuściła się UPA na Polakach, mordując przeważnie w okrutny sposób co najmniej kilkaset tysięcy ofiar : mężczyzn, kobiet, dzieci i starców. Zamordowani zostali w okrutnych i wymyślnych torturach. Była to XX-wieczna wielka czystka etniczna-związana z przynależnością do narodu polskiego. To przerażające ludobójstwo nie zostało dotychczas zdecydowanie potępione przez opinię publiczną w Europie i na świecie [...]."
UWAGI:
Indeksy. Tekst równol. pol., ang. Streszcz. niem., ros.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni