ALFRED HITCHCOCK, autor niema! sześćdziesięciu filmów, byt dominującą postacią w pierwszym stuleciu istnienia kina. Jego twórczość - od "39 kroków", "Okna na podwórze" do "Zawrotu głowy", od "Osławionej" do "Psychozy" - wyznaczyła nowe standardy filmowej wyobraźni i narracji. Podobnie jak najlepsze filmy Hitchcocka, nowa biografia - pierwsza od ćwierć wieku - napisana przez Patricka McGilligana, pełna jest zaskakujących odkryć; ukazuje reżysera jako człowieka w całej jego trójwymiarowej glorii. Uroku dodaje jej historia miłosna, czarny humor i suspens, tworząc wyczerpujący portret najbardziej twórczej i najmniej zrozumianej postaci świata filmu. Oto wszechstronny rzemieślnik filmu, ciągle przesuwający granice swojej sztuki. Oto nienasycony prowokator, sprawdzający wytrzymałość publiczności na swoistą mieszankę seksu i przemocy. I w końcu osoba prywatna: romantyk, nieustający żartowniś, oddany mąż, człowiek, który poświęcił swoje życie pracy.
UWAGI:
Bibliogr. s. 991-992, filmogr. s. 935-980, programy telewizyjne s. 981-985. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Gombrowicz. Ja, geniusz to podróż pełna zagadek i znaków zapytania. Zaczyna się na długo przed 1904 rokiem i kończy śmiercią pisarza. To nie tylko podróż, w czasie której z nieopierzonego ziemiańskiego syna wyrośnie pewny swej indywidualności twórca, kreujący zupełnie nowy język filozof i w końcu zmęczony sławą człowiek, to również wędrówka przez kompleksy polskiej - i nie tylko - literatury, historii, tradycji i obyczajowości Tom pierwszy wprowadza w zawiłości życia rodzinnego i ziemiańskiego na tle historii rodów Gombrowiczów i Kotkowskich. Mały Itek, "dziwak", niemieszczący się w wielkopańskim comme il fault, przeobraża się w pisarza Witolda, który własne klęski i lęki przekuwa konsekwentnie w swój oręż. Wydanie Pamiętnika z okresu dojrzewania otwiera mu drzwi do warszawskiego środowiska literackiego, poznaje Schulza, Witkacego i zaczyna "prowadzić swoje gry" przy stoliku nad małą czarną. Fascynuje i odpycha, usilnie walcząc o "narzucenie" siebie. W 1938 roku wydaje Ferdydurke, ale sukces pierwszej powieści przytłumia zbliżająca się wojna. Podróż do Argentyny uchroni Witolda przed wojennym losem, który przypadnie jego bliskim, a równocześnie pozwoli się ostatecznie wyzwolić, doszlifować warsztat literacki i oddać homoerotycznym przygodom w labiryncie Buenos Aires. Gdy w 1945 roku kończy się wojna, Witold nie zamierza wracać do Polski i rozpoczyna los pisarza na emigracji.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Mieszkanie przy ulicy Venezuela 615 i kawiarnia Rex stają się sceną kolejnego aktu w życiu Witolda Gombrowicza. Pisarz, który decyduje się zostać w Ameryce Południowej, zaczyna batalię o tłumaczenie Ferdydurke. Choć kończy się ona klęską, wprowadza w jego życie jedną z najważniejszych dla niego osób, młodego Alejandra Rússovicha. Ponieważ brak środków do życia staje się coraz bardziej dotkliwy, czterdziestoparoletni Witold musi podjąć pierwszą etatową pracę - urzędnika w banku. Przełomem w życiu pisarza okaże się nawiązanie współpracy z paryską "Kulturą", która opublikuje kolejne części "Dziennika", "Trans-Atlantyk" i "Ślub". Gombrowicz znów zaczyna być czytany, lecz dopiero tłumaczenie jego dzieł we Francji oraz wywalczone przez Kota Jeleńskiego stypendium w Niemczech w 1963 roku pozwolą na powrót do Europy na pokładzie Frederico C. Mijają lata, zanim osiąga stabilizację i staje się starszym panem z Vence, który czeka na Nobla u boku młodej towarzyszki życia Rity Labrosse. Umiera w 1969 roku nękany przez astmę i kłopoty z sercem, nie otrzymawszy tej najważniejszej nagrody literackiej i pozostając "najbardziej znanym z nieznanych pisarzy". Choć trudno w to uwierzyć, "Gombrowicz. Ja, geniusz" to pierwsza pełna biografia pisarza. Klementyna Suchanow przez lata zbierała materiały, prowadziła rozmowy i podróżowała śladami Gombrowicza. Efektem jest monumentalne dzieło, w którym odbija się nie tylko Itek/Witold, ale także fermentująca kulturowo Europa XX wieku na tle skomplikowanych historycznych wydarzeń.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"[...].Orwell nienawidził czasów, w których przyszło mu żyć, uznając za ideał tzw. epokę edwardiańską - lata spokoju, ludzkiej przyzwoitości i dostatku. A jednak, jak podkreśla D. J. Taylor, "zawsze poniekąd kochał wszystko to, przeciw czemu się buntował". To ostatnie zdanie jest jakby nicią przewodnią biografii, oddaje bowiem najpełniej charakter i zapatrywania jej bohatera.[...]"
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
[...] Biografia ta jest osobistym, a jednocześnie wyważonym wizerunkiem pisarza cieszącego się ogromną popularnością, obdarzonego mądrością, niezwykłą wyobraźnią, umiejętnością przejrzystego i logicznego prowadzenia narracji, darem mówienia o sprawach najtrudniejszych w sposób prosty, przemawiający do każdego.
UWAGI:
Na okł. i s. red. błędnie zapisany ISBN. Bibliogr. s. 289-291. Bibliogr. s. 289-291. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni